ODUZIMANJE AUTA, STROŽE KAZNE, ZATVOR: Evo šta sve donose izmene Zakona o saobraćaju

policija-saobracajac-kontrola-provera
Foto: MUP

Od sledeće godine vozače u Srbiji čekaju brojne novine. Osim manjih umanjenja novčanih kazni za neke saobraćajne prekršaje, novine predviđene predlogom dopune Zakona o bezbednosti u saobraćaju, udariće po džepu pre svega bahate vozače, ali bi trebalo u mnogome da doprinesu bezbednosti u saobraćaju.

Primera radi, za nekorišćenje auto-sedišta za decu moraćete da izdvojite oko 1.000 evra, a nevezivanje na zadnjem sedištu koštaće vas 5.000 dinara. S druge strane, većina izmena bi trebalo znatno da unapredi bezbednost u saobraćaju, pa tako vozači početnici neće smeti da voze „besna“ kola, a vozačima sa preko 2 promila alkohola u krvi će biti oduzimana vozila. Takođe, novu biometrijsku dozvolu moraćete da izvadite do juna naredne godine.

 

Prekršaji sa povećanim novčanim kaznama

U grupu prekršaja kojih ima ukupno 150, a za koje će kazne biti duplirane, osim korišćenja mobilnog telefona u toku vožnje, spadaju i oni iz sledećih odredbi:

– o držanju vozila na bezbednom odstojanju od drugih vozila u saobraćaju

– o vezivanju bezbednosnih pojaseva

– o zabrani voženja dece mlađe od 12 godina na prednjem sedištu kao i obaveznim posebnim sedištima za decu do 3 godine

– o poštovanju ograničenja brzine u zavisnosti od saobraćajnih znakova

– o zabrani preticanja

– o parkiranju na pešačkom prelazu i u blizini saobraćajnih znakova

– o obaveznom korišćenju sigurnosnog trougla u slučaju zaustavljanja na kolovozu

– o obaveznom korišćenju dnevnih svetala na vozilu

Blaže kazne za neke prekršaje

Istovremeno, novi zakon predviđa znatno blaže kazne za vožnju zaustavnom trakom na autoputu.

– Trenutno se takva vožnja smatra nasilničkom i kažnjava se oduzimanje dozvole na osam meseci, sa 14 kaznenih bodova i novčano od 100.000 do 120.000 dinara, pa su se mnogi prekršioci žalili Ustavnom sudu. Zato će ovo biti u rangu blažih prekršaja i kažnjivo sa 6.000 dinara – kažu u policiji.

Oduzimanje vozila

Ko bude uhvaćen da upravlja vozilom sa više od dva promila alkohola u krvi ili bez položenog vozačkog ispita za makar jednu kategoriju, ostaće bez vozila.

Policija će oduzimati vozilo na licu mesta privremeno, a kasnije po pravosnažnoj odluci i trajno. Vozila će potom biti prodavana na aukciji, a novac će biti uplaćivan na račun fonda za bezbednost saobraćaja.

Saobracajna-policija
Foto-ilustracija: AP/Tanjug

Vozilo će da bude oduzeto i ako njime ne upravlja vlasnik, što će naročito uticati na slučajeve kada, na primer, maloletno dete, sa ili bez pristanka roditelja, uzme auto da se provoza sa drugarima, naravno bez položenog vozačkog ispita.

Od oduzimanja će biti izuzeta vozila koja su rentirana, odnosno ukradena. Krađa će, međutim, morati da se dokaže.

Osim trajnog oduzimanja vozilla, novi zakon predviđa i i druge oštre kazne. Vozači koji budu uhvaćeni pijani za volanom ubuduće bi u zatvoru provodili od 30 do 60 dana, umesto sadašnjih 15 do 60 dana, a dozvola će im biti oduzimana na najmanje devet meseci, do godinu dana.

Alkoholisane osobe sa više od dva promila alkohola u krvi kažnjavaće se i sa 15 kaznenih posena, u odnosu na sadašnjh 14 poena.

Kazna 1.000 evra ko ne vozi dete u auto-sedištu

Neodogovorni roditelji, koji svoju decu ne vezuju u automobilu, ili ne koriste auto-sedište, ubuduće će plaćati kazne koje su i do četiri puta više od sadašnjih.

Trenutno je, naime, u pitanju samo nacrt zakona, koji prolazi proveru usaglašenosti sa standardaima Evropske unije.

U svakom slučaju, ukoliko bude usvojen kao što se sada predlaže, kazna za vozača koji vozi dete koje nije vezano, dostizaće čak 120.000 dinara, što je oko 1.000 evra, umesto sadašnjih 30.000 dinara.

To znači da će kaznu plaćati svako ko ne vozi dete u auto-sedištu, na busteru ili ako dete, koje je dovoljno veliko da se vozi bez ovih pomagala, nije vezano.

U sedištu će morati da se vozi svako dete dok ne dostigne visinu od 135 centimetara, a taj uzrast oni dostižu do 12 godina.

Vozači početnici bez besnih kola

Tek stasali vozači moći će da voze isključivo vozila sa sangom od 107,28 konjskih snaga (80 kilovata) od 1. januara 2017. godine.

Ovakav uslov trajaće dve godine za mlade vozače, stare 19 godina, a oni mlađi moći će da pređu na jače motore tek sa navršenih 21 godinom.

Takođe, predviđa se i da mlad vozač ima kraj sebe iskusnog pratioca u saobraćaju najmanje pet godina, dok neće smeti da vozi u periodu od 23 sata do 6 ujutru niti da upravlja vozilom ni sa minimalnim promilima alkohola u krvi.

Vlasnici probnih dozvola moraće da se pridržavaju i brzine na autoputu do 110 kilometara na čas, a na ostalim do 90 odsto maksimalne propisane brzine na deonici.

Do 10. juna 2017. godine morate zameniti staru vozačku

Evo šta vam je potrebno za zamenu stare vozačke za novu biometrijsku:

– Zahtev za izdavanje dozvole

– Stara dozvola na uvid

– Zdravstveno uverenje o sposobnosti upravljanja motornim vozilom za one kategorije za koje se zahteva izdavanje dozvole (lekarsko ne sme da bude starije od 6 meseci)

– Važeća lična karta

– Tri uplatnice (možete ih podići u SUP-u u mestu gde podnosite zahtev.):

1. Za naknadu za troškove izrade vozačke dozvole, u iznosu od 255 dinara

2. Za naknada za izdavanje vozačke dozvole u iznosu od 621 dinara

3. Za naknada za republičku administrativnu taksu, čiji se iznos prepisuje sa tabele koja postoji i u PDF i Word formatu na zvaničnoj intenet stranici MUP-a.

Kazna od 5.000 dinara ukoliko se ne zavežete na zadnjem sedištu

Akcija pojačane kontrole korišćenja pojaseva počela je 12. septembra, a kako kažu u MUP-u, od tada je zaustavljeno više desetina hiljada vozača i putnika i sankcionisano više od 5.000 zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa.

Registracija na osnovu vrednosti, a ne kubikaže

Registracija vozila trebalo bi da se od sledeće godine plaća na osnovu vrednosti, a ne kubikaže i to će, kako smatraju auto uvoznici, napokon otvoriti tržište četvorotočkaša veće zapremine motora.

Zbog visine registracije tržište vozila koja imaju više od 2.000 kubika gotovo zamrlo u poslednjih 6-7 godina.

Na primer “audi 4,2”može da košta na pijaci između 1.000 i 2.000 evra, a da porez godišnje izađe čak 3.000 evra.

Zato niko nije kupovao automobile jače kubikaže kakvi su “bmv”, “mercedes” ili “audi” jer registracija svake godine košta kao još jedno polovno vozilo

(blic.rs)

Podeli ovaj članak