NEMA RAZGOVORA Platićete kaznu 5.000 dinara ako ne stavite pojas i na ZADNJEM SEDIŠTU

pojas

Foto: Blic / RAS Srbija

Poražavajuću statistiku da tek svaki deseti putnik na zadnjem sedištu vozila u Srbiji koristi pojas potvrdila je juče i patrola „Blica“ sa saobraćajnom policijom.

U prvih osam meseci ove godine u putničkim vozilima stradalo je 179 osoba, a povređene su 7.772 osobe, što znači da se 55 odsto stradalih prevozilo na prednjem, a 45 odsto na zadnjem sedištu.

 

Ovo su vrlo upozoravajuće brojke ako se ima u vidu da se tokom prvih osam meseci ove godine skoro svaki drugi poginuli u putničkom automobilu nalazio na zadnjem sedištu. Za taj, a ni za podatak da pravilno korišćenje sigurnosnog pojasa u vozilu smanjuje rizik od smrti za 60 odsto, izgleda nikad nije čula devojka (20) koja se juče oko 13 sati u beogradskoj Dunavskoj ulici vozila na zadnjem sedištu „renoa tvingo“.

– Zbog čega niste vezani? – pitao je saobraćajni policajac začuđenu plavušu dok joj je pored desnog ramena stajao neiskorišćeni pojas. Odgovor se sveo na spušten pogled, a tišinu je prekinuo revnosno vezani suvozač.

– Koliko je kazna? Je l’ možemo odmah to da platimo – pitao je stariji gospodin saobraćajnog policajca koji je sastavljao zapisnik o kazni od 5.000 dinara u kome piše da je sankcija upola manja ako se izmiri u roku od osam dana, ali se ne može platiti na licu mesta. Blaga zabuna nastala je i prilikom zaustavljanja crnog „audija“ u kome je pozadi sedela porodilja, a pored nje nedavno rođena beba.

– Vezala bih se, ali moram da pazim na dete da ne padne – naišla je mlada žena na razumevanje policajaca.

Od 20 automobila koje je saobraćajna policija zaustavila tokom 60 minuta, svega tri putnika su se vozilo na zadnjem sedištu i samo je jedna devojka u „meganu“ bila uredno vezana. Dokaz da se u Srbiji retko vozi više od dvoje ljudi u kolima i još ređe koristi sigurnosni pojas pozadi. Ipak, zaustavljeni vozači bili su uredno vezani, a samo je jedan suvozač držao pojas iza leđa umesto na glomaznom stomaku u crnom „pežou“.

– Nemoj, molim te, žulja me pojas, a i skoro sam platio kaznu. Vidi koliki sam – neuspešno se pravdao krupni mladić dok mu je policajac pisao kaznu.

Svest građana o značaju pojasa u prednjem delu vozila drastično je napredovala u poslednjoj deceniji, tvrde saobraćajni policajci i dodaju da je vezivanje pozadi obavezno za sve. Akcija pojačane kontrole korišćenja pojaseva počela je 12. septembra, a kako kažu u MUP-u, od tada je zaustavljeno više desetina hiljada vozača i putnika i sankcionisano više od 5.000 zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa.

Teške povrede i u vožnji 30 na sat

– Čak i pri relativno malim brzinama od 30 na sat, prednja sedišta ne mogu zadržati telo putnika koji ne koristi pojas sa zadnjeg sedišta. Nekorišćenjem pojasa na zadnjem sedištu putnik ugrožava sopstvenu bezbednost, ali i bezbednost drugih putnika na zadnjem i prednjem sedištu jer prilikom saobraćajne nezgode dolazi do nekontrolisanog kretanja tela po kabini vozila. Neretko se dešava i da putnici koji ne koriste pojas ispadaju iz vozila, usled čega može doći do preloma kičme i drugih teških povreda opasnih po život – ističu u MUP-u.

Sedam puta veći Rizik da se povredi dete koje nije u sedištu

Kada su u pitanju deca, još je veći značaj pravilnog vezivanja i korišćenja zaštitnih sedišta – korpi u kojima se po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima dete mora prevoziti do tri godine starosti.

Jedna od najčešćih zabluda roditelja je da su deca tokom vožnje najsigurnija u njihovom naručju, ali u takvim slučajevima često pri saobraćajnoj nesreći dolazi do teških povreda ili smrti deteta

 

– Istraživanja su pokazala da je rizik da se dete prilikom saobraćajne nezgode povredi ako nije u sedištu povećan sedam puta. Jedna od najčešćih zabluda roditelja je da su deca prilikom vožnje najsigurnija u njihovom naručju. Međutim, u takvim slučajevima često prilikom saobraćajne nesreće dolazi do teških povreda ili smrti deteta. Analize saobraćajnih nezgoda u kojima su učestvovala deca ukazuju da pojas može ugroziti njihovu bezbednost ukoliko koriste sigurnosni pojas, ali ne na način koji predvideo proizvođač vozila, odnosno ako ne koriste auto sedišta za decu (tzv. „bustere“), navode u MUP-u.

Kažnjeno 125.000 vozača

U prvih osam meseci 2016. godine, više od 120.000 učesnika u saobraćaju kažnjeno je zbog nekorišćenja pojasa. Takođe, više od 600 roditelja je sankcionisano jer su decu prevozili van bezbednosnog sedišta ili u krilu na prednjem sedištu vozila. Od početka sprovođenja akcije pojačane kontrole 12. septembra, kontrolisano je više desetina hiljada vozača i putnika i sankcionisano je više od 5.000 učesnika u saobraćaju zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa. Za nekorišćenje sigurnosnog pojasa Zakonom propisana novčana kazna od 5.000 dinara.

 

(blic.rs)

Podeli ovaj članak