Uvežbavajte pozitivnost: lična psihoterapija protiv stresa u 10 koraka

Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com

Kako vi pijete čaj? Da li pijete sporo, s poštovanjem, kao da je ta šolja centar sveta oko kojeg se sve vrti…

Mnoga istraživanja su pokazala kako stres loše utiče na zdravlje, stoga je važno naučiti nositi se s njim jer nerealno je očekivati da ćemo ga moći izbeći. „U životu uvek postoji rešenje problema. Ako se ništa ne čini i ne preuzme se kontrola nad situacijom, problem će samo postati još veći“, upozorava britanski psiholog Cary Cooper, stručnjak za zdravstvena pitanja vezana uz posao, koji se nedavno sa Univeryiteta Lancaster vratio na Manchester Business School. Ističući kako je prvi korak ustanoviti šta uzrokuje stres, daje sledeće savete za borbu protiv njega.

1. Budite aktivni – telesna aktivnost može vam pomoći da se rešite emocionalnog pritiska, „ispucate“ nervozu i pročistite misli i smireni lakše ustanovite uzrok stresa i nađete rešenje. „Da biste se efikasno nosili sa stresom, morate se osećati snažno i zdravo i da ste mentalno jaki. Telesne vežbe čine upravo to“, kaže prof. Cooper.

2. Preuzmite kontrolu – to je ključni deo pronalaženja rešenja kojim ćete biti zadovoljni, a pasivnost samo pogoršava stres jer „osećaj gubitka kontrole jedan je od glavnih uzroka stresa“, ističe prof. Cooper.

3. Povežite se s ljudima – to je korisno na više načina. Osim što će vam dati potporu, opustićete se u njihovu društvu, drugi ljudi – prijatelji, kolege, rodbina – mogu vam pomoći da problem sagledate iz različitih perspektiva. Takođe, u razgovoru s njima možete doći do ideja za rešenje svog problema.

4. Pronađite vreme samo za sebe – postalo je praktično uobičajeno da ljudi ostaju duže na poslu, zbog čega imaju sve manje vremena za stvari u kojima uživaju: druženje, opuštanje, vežbanje, hobije… Stoga prof. Cooper savetuje da se u nedeljnom planeru označe dva dana kad ćete veče posvetiti sebi umesto da „zaglavite“ na poslu i da posao organizujete tako da to možete ostvariti.

5. Postavite izazove – svejedno jesu li vezani uz sam posao ili privatan život, „neprestanim postavljanjem izazova bićete proaktivni te preuzeti upravljanje vlastitim životom. Nastavljajući da učite, postaćete emocionalno otporniji, naoružani sa znanjem i željom da nešto činite umesto da budete pasivni“, objašnjava prof. Cooper.

devojka p 2
Foto: pixabay.com

Loše navike koje podstiču stres

6. Ne stičite loše navike – možda vam se čini da vam taj tren pomažu da se nosite sa stresom, ali koristeći alkohol (cigarete, kafu, prejedanje…), dugoročno stvarate nov problem a da niste rešili onaj prvobitan. „To je poput zabijanja glave u pesak. Možda donosi trenutno olakšanje, ali neće rešiti problem. Morate se suočiti s uzrokom stresa.“

7. Pomozite drugima – naučno je dokazano da ljudi zahvaljujući tome postaju emocionalno snažniji i srećniji. Takođe, pomažući ljudima koji su često u puno težoj situaciji nego vi, vlastite probleme ćete sagledati u drukčijim razmerima. Čak i male usluge učinjene drugim ljudima pomoći će vam da se osećate bolje.

8. Radite mudrije, a ne teže – dobra organizacija radnog vremena, određivanje prioriteta, usresređenost na zadatak koji bi trebalo obaviti i izbegavanje stvari koje odvlače pažnju i pridoneće uspostavljanju ravnoteže između poslovnog i privatnog života i izbegavanju ostajanja na poslu do kasno.

9. Budite pozitivni – na ovakav savet ljudi često podrugljivo odmahnu rukom, no „to je moguće postići“, uverava prof. Cooper. „Svesnim naporom možete da uvežbate sami sebe da budete pozitivniji. Problemi su često samo pitanje perspektive. Ako je promenite, svoju situaciju možete videti s pozitivnijeg gledišta.“ Prof. Cooper dodaje i kako ljudi ne cene uvek ono što imaju, stoga savetuje da se na kraju dana zapišu tri stvari koje su protekle dobro ili na kojima ste zahvalni.

10. Prihvatite ono što ne možete promeniti – i energiju usmerite na sve ono nad čime imate kontrolu. Primer, navodi prof. Cooper, „ako u vašoj firmi smanjuju broj zaposlenih, nema smisla boriti se protiv toga. U takvoj se situaciji trebate usredsrediti na stvari koje možete kontrolisati, kao što je traženje novog posla.“

(lovesensa.rs)

Podeli ovaj članak